Wanneer je van start gaat met een vennootschap, is het uiteraard mogelijk om personeel aan te werven. Indien je dit wenst te doen, zijn er heel wat administratieve formaliteiten die je eerst moet afhandelen vooraleer je van start kan gaan. Om die reden is het aanbevolen je aan te sluiten bij een sociaal secretariaat onder begeleiding van Decofis.
Hoe kan ik mensen aanwerven?
Wanneer je personeel wenst aan te werven, bestaan er verschillende mogelijkheden als werkgever:
1. Vaste indienstname: Wanneer je een werknemer vast in dienst wil nemen, moet je een contract opstellen waar de duur, de verloning, de voorwaarden en beschrijving van de taken in staan vermeld.
2. Interim: Als je op zoek bent naar een tijdelijke ondersteuning, dan is interim ideaal. Jij betaalt dan het uitzendkantoor en de werknemer wordt betaald door hen.
3. Individuele beroepsopleiding (IBO): Met de IBO kan je je eerste werknemer op een goedkope manier aanwerven via de VDAB. Dit is een type opleidingstraject voor de werknemer dat 1 tot 6 maanden duurt. Nadien kan de werknemer vast worden aangeworven.
4. Sociale economie: Er is ook een mogelijkheid om ondersteuning aan te vragen vanuit een beschutte of sociale werkplaats.
Naast de bovenstaande opties, kan je ook nog kiezen om met zelfstandigen samen te werken. Zo kan je bijvoorbeeld beroep doen op een freelancer, een werkende vennoot die je als mede-eigenaar aanstelt of op je partner..